Storfiskens rike – Del 1

Min vän Mikael Edland hoppar in och gästbloggar om sin fiskeresa till Söröya i Nordnorge. Nedan följer hans första inlägg.

9/5 2013 Söröya
Efter en lång dag är Jag och Roger på Söröya. Vi tog bilen från Göteborg 03:00 på morgonen för att komma med morgonflyget 09:00 till Alta från Oslo. En och en halv timmes marginal var inräknad. Och den gick åt i bilkö utanför Oslo…
Vi kom fram till gaten på Gardemoen en kvart innan planet skulle lyfta, lite nervöst när vi sett fram emot denna fiskeresa sedan oktober. Men resten av resan gick bra. Vi blev uppmötta av en chartrad buss i Alta och kom fram till den lilla byn Sörvaer på Söröya ca 20:00.
Söröya är beläget nästan så långt norrut du kan komma i Skandinavien om du inte reser till Svalbard. Så upplevelsen är mer än fiske. Det är subarktiskt vår. Pendlar mellan snö och sol. Lunnefåglar är en daglig syn och det finns chans till att se olika valar och mycket annat. För att inte tala om den vackra karga naturen.

Men det är fiske vi är här för. Drömmen är Hälleflundra. Så länge den är över minimimåttet på 80cm kommer jag var lycklig om jag får en. Är den över 80cm och under 30kg, skulle det var jättekul att fylla frysen med hälleflundra. Är det större kommer jag vara extatisk men kommer att göra vad jag kan för att släppa tillbaka den i bra skick. Nåja, nästan vad jag kan. det snällaste skulle ju vara att inte fiska efter den men det vill jag ändå uppleva.
Men jag har också förhoppningar om Havskatt, Kungsfisk och att få personbästa på torsk (10kg).

Det blåste hårt på onsdagen så vi kunde med gott samvete ta sovmorgon på torsdagen så att vågorna hinner lägga sig något. Klockan 10:00 mötte vi upp med vår fiskeguide Johan som leder oss i fisket på denna tur. Vi har satt upp oss på att åka i Nordic sea anglings guidebåt. För att få möjlighet att fiska med en person som har rutin på det nordnorska fisket. Det visar sig vara en bra satsning.
Vädret är strålande. Vinden har mojnat, solen skiner (utöver ett snöoväder vid niotiden), och temperaturen är runt 5+. Vi far ut ca 20minuter och börjar fiska. det tar inte lång tid så sitter den första fisken. En ”liten” torsk på ca 6kg. Jag låter fisken vila lite tio meter under ytan så att den skall vänja sig vid tryckskillnaden, tar sedan upp den till ytan, krokar av den och släpper tillbaks den. Vi är ute efter större fisk idag…

Det hugger emellanåt, blir aldrig tråkigt, med mina mått är allt stor fisk. Men inte med de lokala måtten. Vi får främst torsk. Sedan smäller det till något tungt på jiggen jag fiskar med. Spöet ställer sig i båge ner till vattnet och jag tar i. Nu är det något här! linan rullar sakta ut från rullen trots hård broms och det rycker i spöet. Efter den första rusningen dämpas kampen och jag vevar upp fisken meter för meter från 80m djup. det känns som torsk. Nästan uppe vid båten, när jag kan se fisken, får den vila av sig och släppa ut gaser ur simblåsan som ansamlats på grund av tryckskillnaden. det är en stor torsk!… med mina mått mätt. Vi tar upp den och väger den… 11kg! nytt personbästa!

Trots detta släpper jag tillbaka den. det är första dagen, vi skall fiska länge till. Även idag. men det dröjer inte länge förrän det känns lika tungt igen. denna gången väger fisken 11,2kg. nytt personbästa igen! Nu bestämmer jag mig för att ta upp den och att vi kan ha den till kvällsmat och frysa in. Lite torsk kan vara kul att ha med hem. Och gott ikväll.

Jag är grymt nöjd och vi fiskar på. Det är inget tokfiske men det är en fin dag och prognosen ser bra ut. Livet leker.
Roger tar upp en fisk på 8kg som vi också behåller, sedan bär det hemmåt.

På kvällen så serverar Roger en mycket god torskgryta och nu är vi nöjda. Prognosen ser lovande ut. Imorgon skall vi satsa på hälleflundra, därefter långtur. Sedan havskatt och rödspätta. därefter Kungsfisk, eller ”Uer” som det heter på norska. Men vi får se. Vädret kan svänga snabbt här och det är aldrig säkert om fisken hugger…

Dela detta

2 Comments on “Storfiskens rike – Del 1

1. Hej!

Kul läsning! Vad använde ni för utrustning och metod? :)

• Vi hyr utrustning på nordic se anglings camp, du kan se vad vi använder här: http://www.nordic-sea-angling.se/sv/utrustning.html
      Metod varierar efter fisk vi är ute efter och förhållanden, hittills har vi mest jiggat och metat med sej. Men vi valde att boka in oss i guidebåten när vi bokade denna resa eftersom vi inte har så mycket erfarenhet av denna typen av fiske. Och det har varit mycket givande. Guiden har uppslag för varje förhållande och fisk. Jag ska försöka skriva in mer om detta framöver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>