I fält är det inte bara att vrida på kranen, ändå behöver du vätska. Här kommer några snabba tips.

1. Kom ihåg att dricka
Ett av de vanligaste misstagen vandrare gör är att dricka för lite. Vätskebrist påverkar både humöret och kroppen, man tappar lätt orken och får huvudvärk. En vuxen människa behöver cirka 2,5 liter vätska per dygn för att fungera optimalt. Särskilt under krävande strapatser är det extra viktigt att dricka, för att orka behålla fokus och inte göra misstag.

2. Ta där det porlar
I fjällen är det i regel helt säkert att dricka i de forsande bäckarna. Så länge vattnet är porlande och klart är det att betrakta som drickbart. Undvik stillastående höljor, där kan vattnet vara dåligt. Drick heller inte grumligt och vitfärgat glaciärvatten, det brukar innehålla smågrus och andra partiklar. Tar du sjövatten så ta alltid av det klara, ogrumliga ytvattnet.

3. Koka om du är osäker
Är du osäker på vattenkvaliteten kan du alltid låta vattnet koka i ett par minuter. Det ska koka hårt, gå efter Lars Fältmottot ”big bubbles, no troubles”. Att värma vattnet till hundra grader tar död på de allra flesta skadliga bakterier. Låt vattnet sedan svalna under lock. En vattenflaska av metall som kan förvara både kallt och varmt vatten är ett bra tillbehör.

4. Rena med filter
Ett annat alternativ är att rena vattnet direkt. Det finns reningstabletter att köpa, för vatten som du misstänker innehåller bakterier. Till grumligt vatten med partiklar behövs ett renande filter. Numera finns smidiga filter som sugrör eller integrerade i dricksflaskor som gör att du kan rena vattnet och dricka direkt. Vissa modeller har samma gänga som en klassisk nalgeneflaska för att enkelt kunna kopplas ihop.

Filtret jag använder i filmen är en Grayl Ultralight Water Purifier

Följ med till en av Sveriges vackraste platser, Mjällåns dalgång! Den sträcker sig från Bastusjön i Ångermanland till Indalsälvens delta i Medelpad, en sträcka på ca 45 km.

Den djupa och smala dalen har något så ovanligt som en oreglerad å, vilket har skapat förutsättningar för en mångfald av växter och djur. Naturvärdena är riktigt höga. Skogarna närmast vattnet är gamla och ger fantastisk vildmarkskänsla. Hittills har man dokumenterat hela 105 rödlistade arter och 141 signalarter. Trots detta har Mjällådalen inget formellt skydd i dag, men det finns planer på att göra ån till ett naturreservat.

Här gjorde jag en helgtur med min packraft för några veckor sedan. Det var mycket goda paddelförhållanden med strålande sol och högt vattenflöde. Vårfloden hade dock dragit med sig en hel del träd som blockerade ån på några platser som jag var tvungen att bära förbi. Det handlade dock om väldigt korta lyft så det tillförde bara extra spänning till äventyret.

/Peter

Asnens_Nationalpark

Naturvårdsverket vill både instifta nya nationalparker och utöka flera gamla. Den allra nyaste är Åsnens nationalpark som blir den 30:e i ordningen. Åsnen ligger i Kronobergs län i Alvesta och Tingsryds kommuner och skyddas för sitt orörda skogs- och sjölandskap. Även platsen Trollberget kommer ingå i den nya parken. De många öarna och våtmarkerna gör att trakten har ett ovanligt rikt fågelliv med bland andra fiskgjuse, havsörn och lärkfalk.

För några veckor sedan besökte jag Helvetesbrännans naturreservat på gränsen mellan Ånge kommun i Medelpad och Bräcke kommun i Jämtland. Här finns mycket att upptäcka för den som är nyfiken. Reservatet är över 3000 hektar stort, väglöst och präglat av skogsbränder.
I denna vidsträckta vildmark rör sig både björn och älg. Terrängen är starkt kuperad och svårframkomlig, men det finns ett stigsystem med fina ödemarksstugor som är fria att använda. Mer om denna spännande plats kommer i filmen som jag nu håller på att redigera.

Filmen beräknas bli klar i juli. Tills dess får ni gärna kika på trailern som ligger på min Youtubekanal.

Mjalladalen

Till helgen tänkte jag genomföra två olika äventyr runt Sundsvall och Ånge. Först på tur står den relativt okända Mjällådalen som jag tänkte paddla med min packraft. Detta är en djupt nedskuren dalgång med oreglerat vatten och omväxlande dramatisk natur. Den hamnade tydligen på femte plats i en omröstning om Sveriges vackraste platser. Det pratas om ett naturreservat eller t o m blivande Nationalpark. Hur som helst verkar det vara en grymt spännande plats som jag bara måste dokumentera.

Äventyr nummer 2 blir att vandra genom den väglösa vildmarken i Helvetesbrännan utanför Ånge. Här finns gott om tjärnar, småmyrar, blockmarker. Skogen är talldominerad och kraftigt påverkad av återkommande skogsbränder.

Film från båda äventyren kommer under sommaren. Foto: Visit Sundsvall.

/Peter

Vandring_regler_fjallvandring

I vandringskretsar i USA pratas det ofta om tre gyllene regler för vandring. Det är en uppsättning regler utformade för att din tid i naturen ska bli så bekväm, trevlig och säker som möjligt.

Jag tycker att det råder brist på den här typen av information på Svenska siter. Vi har en växande naturturism i Sverige och allt fler oerfarna människor rör sig ute i skog och mark. Förra året var t ex ett rekordår för Fjällräddningen, då de fick rycka ut och hämta vandrare som inte hade förberett sig ordentligt. Därför tror jag att den här typen av tips kan hjälpa många människor som ska planera sin första vandring. Om informationen dessutom presenteras på ett inspirerande sätt är chansen större att folk faktiskt läser och tar till sig den.

Det här inlägget kommer även att släppas i videoform framöver. Här följer de gyllene reglerna för vandring.

1. Var förberedd

Den första regeln är att alltid vara förberedd. Vara förberedd när det kommer till: mat och vatten; kläder och bivackutrustning; hälsa och säkerhet.

Att vara förberedd betyder naturligtvis att du har vad du behöver för att möta förhållandena som du förväntas att stöta på. Men, du behöver också fråga dig själv om du är rustad för det oväntade. Har du t ex tillräckligt med mat och vatten om din tur skulle ta längre tid än beräknat? Har du rätt kläder om vädret skulle visa sig från sin värsta sida? Har du en plan om någon i ditt sällskap skulle bli skadad eller sjuk? Det är några av frågorna som du ska ställa till dig själv. Det kommer att hjälpa dig att vara säker ute i vildmarken och du kommer kunna njuta av alla förhållanden under vandringen. Fler inlägg om förberedelser hittar du här >>
karta_kompass

2. Packa lätt

Den andra gyllene regeln är att packa lätt, vilket kan vara en balansgång när man väljer sin komfortnivå. Men, slutsatsen är att ju lättare du packar desto mer kommer du kunna njuta av vandringen. Du kommer att känna otroligt stor skillnad bara genom att skala bort något kilo från ryggen. Av erfarenhet vet jag att de flesta människor släpar med sig alldeles för mycket prylar. Ofta handlar det om sånt som är trevligt att ha med men som egentligen inte är nödvändigt. Många släpar också på onödigt tunga prylar. Förmodligen för att man inte känner till alternativen.

Kläder är ett annat område där folk ofta överpackar. Det är viktigt att minimera antalet kläder du packar med, vilket betyder att du måste inse att du inte kommer att byta kläder varje dag. Dock får det inte gå ut över säkerheten, du måste fortfarande vara rustad för det oväntade.

Måltiderna hör ofta till höjdpunkterna på en vandring och det är viktigt att få i sig tillräckligt med näring. En bra riktlinje är att försöka hålla matvikten under 1000 gram per dag. Mer om hur du bantar din packning hittar du här >>
P1160349_Exped_Thunder_backpack_inivildmarken

3. Lämna inga spår

Den tredje gyllene regeln handlar om att du ska minimera dina spår i naturen. Genom allemansrätten har vi rätt att färdas fritt, men med den friheten följer också ansvar. Vi måste alla hjälpas åt att ta hand om och skydda naturen. Några viktiga punkter att tänka på:

1. Planera färden så att du påverkar naturen så lite som möjligt.
2. Undvik att tälta på känslig mark.
3. Uträtta inte dina naturbehov i närheten av vattendrag.
4. Lämna det du hittar så att andra kan känna samma glädje över fynd i naturen.
5. Minimera spåren efter din lägereld.
6. Respektera djurlivet, både för din och deras säkerhet.
7. Ta med ditt skräp hem (och gärna andras om du kan).
skrap
Upphittat skräp på fjället

Små enkla saker som i slutändan spelar stor roll om alla gör sitt bästa. Självklart kan du behöva fördjupa dig ytterligare inom dessa regler men, det här ger ändå en bra överblick och är lätt att komma ihåg när du ska planera din första vandring.

peter-persson-instagram

I går var jag gäst hos Nils Grundberg som driver podcasten Vilse. Podden handlar om friluftsliv med inriktning mot det enkla men nödvändiga, t ex hur man tänder en eld, navigerar med karta och kompass eller täljer en sked. Viktiga kunskaper som tyvärr håller på att falla i glömska.

Det här var nog första gången jag fick berätta lite mer om min bakgrund, hur jag växte upp och om hur mitt intresse för vildmarksliv och äventyr kom till liv. Så, har du inget speciellt för dig ikväll och bara vill koppla av en stund kan du lyssna på avsnittet här.Vilsepodden avsnitt 27

Florarnas Naturreservat är ett mycket vackert område med stark vildmarkskaraktär. Området har vidsträckta våtmarker, skogar och små sjöar. Här trivs älgar, rådjur, det skygga lodjuret och många olika slags växter. Ugglor hoar i vårnatten och i skogarna finns orre, tjäder och järpe. Vill du röra dig utanför stigarna är vintern förmodlige bäst. Då kan du kida ut över de frusna myrarna och utforska vildmarken. Vem vet, kanske har du tur att få se spår efter ett lodjur i snön. Upplandsleden går tvärs igenom reservatet.

Den här filmen är från en kortare vintertur i Florarna. I filmen visar jag upp den vackra naturen, lagar mat över öppen eld och testar friluftsutrustning. Trevlig filmstund.

Mycket ska man vara med om, men att bli intatuerad på någon annans kropp händer inte varje dag. Jag är ödmjukt tacksam över att mina äventyr kan inspirera andra människor :-)

Peter_Persson_tatuering_in_i_vildmarken

Mellan 2015-2017 genomförde jag en serie äventyr i några av Sveriges sista stora gammelskogar. Det blev åtminstonde fem veckolånga besök i urskogsområden som Ultevis, Pärlälven, Hotagsfjällen, Pessinki och Karhuvaara. Jag tog mig fram till fots, med packraft och på skidor. Med på turen fanns som vanligt min videokamera och jag dokumenterade allt på egen hand.

Syftet med det här projektet är att inspirera människor till att ta steget ut i naturen, men även att visa upp det vi håller på att förlora. I dag vet få människor hur en naturlig skog ser ut, därför att det mesta är borta. Så min förhoppning är att dessa filmer kan bidra till ett ökat engagemang för våra skogar och dess positiva värden.

Här kan du se alla tidigare filmer i serien >>

Trevlig kväll!
/Peter