Projekt Alaska 2014 – Varumärken i fokus

Nu är det endast 3 dagar kvar och det börjar verkligen dra ihop sig. I det här inlägget tänkte jag presentera alla våra samarbetspartner som har hjälp oss inför den här expeditionen. Den här gången blev det faktiskt Nordiska varumärken rakt igenom, vilket känns lite extra kul. Nedan följer en kort presentation om respektive företag.



Naturkompaniet består av 31 friluftsbutiker som säljer utrustning för friluftsliv och resa från världens ledande varumärken. Naturkompaniets målsättning är att främja friluftsliv och hälsa genom att tillhandahålla utrustning som underlättar och berikar friluftsliv. Deras uppmaning till kunderna är;” Gör vardagen till ett äventyr ”

På Naturkompaniet finns kunnig personal och servicen är mycket hög. Se produkterna på www.naturkompaniet.se


24 Hour Meals har allt du behöver för att du skall ha ett så trevligt och njutbart friluftsliv som möjligt. I deras sortiment finns frystorkad mat från Blå Band Outdoor meals. Färska grönsaker torkade för sig ihop med nötkött och kyckling ger goda, näringsrika måltider med varierande smak. Outdoor meals finns även i 3 vegetariska lunch/middags varianter.

Utöver deras torkade maträtter finns även mjuka konserver. 24 Hour Meals mjuka konserver är färdiglagad mat i en slitstark påse. Man behöver inte tillsätta vatten utan det räcker att värma påsen eller för den delen äta maten kall direkt ur på påsen.

Bli vän med 24 Hour Meals på Facebook


Klätterteknik är ett företag som erbjuder helhetslösningar till arbeten med svår åtkomst för bygg, industri och fastighetsbranschen. Det handlar till stor del om höghöjdsarbeten, där man använder rep och riggmetoder istället för ställningar och liftar vid bygguppdrag. En billig, enkel och snabb teknik som har blivit mycket populär inom byggbranschen.

Klätterteknik har bland annat varit delaktiga i arbetet på Friends Arena och Tele2 Arena. I nuläget pågår utbyggnaden av Quality Hotell i Globen där Klätterteknik står för fasadarbetet. Företaget grundades 2010 och har redan cirka 40 auktoriserade yrkesklättrare.

Läs mer på www.klatterteknik.se

1983 fick Anders Andersson i Kinna höra talas om ett nytt material som var överlägset i att hålla vatten ute och samtidigt släppa ut värme i form av ånga. Anders insåg möjligheterna med Gore-Tex och startade Tierra för att göra funktionskläder för extrema förhållanden.

I slutet av åttiotalet fick Tierra kontakt med en grupp svenskar som satt som mål att bli första helsvenska expedition på toppen av Mount Everest. Dagens Tierra härstammar från detta tillfälle och klättringen kommer alltid vara en stor del av Tierras arv.

Du hittar alla Tierras produkter på www.tierra.se


Ända sedan Fjällräven grundades för drygt 50 år sedan har företaget haft en stark drivkraft: att utveckla produkter som gör det lättare för människor att njuta av naturen.

Redan 1950 utvecklade Åke Nordin en ryggsäcksram som kom att bli fröet till företaget Fjällräven. Och alltsedan starten i Örnsköldsvik 1960 har Fjällräven fortsatt att ta fram nytänkande, funktionella produkter som uppskattas av generationer av friluftsmänniskor världen över – och som även fått ta emot en rad fina utmärkelser genom åren.

Läs mer om Fjällrävens produkter på www.fjallraven.se


År 1932 började skomakaren Jonas Lundhag tillverka skor och kängor i ett litet skomakeri i Jämtland. Hans ambition var enkel, men uppgiften utmanande. Han ville göra kängor som var så välgjorda att de skulle hålla en hel livstid. Alltsedan dess har kunskap och traditioner förts vidare från generation till generation. Lundhags strävar fortfarande mot samma mål i det dem gör och ser funktion och hållbarhet som det allra viktigaste.

Våra kängor på den här resan är Lundhags Jaure Light


Det hela började år 2010 då en av grundarna, Torstein Gustavsen, var trött på kontorsarbete och stadsliv i Oslo och bestämde sig för att ta en tur, en lång tur. I själva verket slutade det med att han satte upp ett mål. 125 kg tung och otränad skulle han gå genom hela Norge. Från Nordkapp till Lindesnes – på vintern .

Hans mamma ville gärna försäkra sig om att han inte låg i snön och frös ihjäl och kollade upp vilka möjligheterna var för att få höra att han hade det bra – eller åtminstone okej .
Valet blev tillslut en Iridium satellittelefon 9555 så att han kunde ringa hem under turens gång och visa att han levde. Men kostnaden var stor, hela 16.500 kostade det för telefon med abonnemang i ett år och sedan kom samtalstiden i tillägg.

Så väl hemma igen efter sex månader i Norges fria natur, började planeringen för att göra det möjligt att hyra satellittelefon till mindre och större resor, utan att behöva använda hela turbudgeten på detta.

St-utleie och hyrasat gör nu satellittelefonen till en säkerhetsfaktor som alla borde ha med sig på resan.

Hyr din Satellittelefon direkt online på www.hyrasat.se

Följ mig även på Facebook och inspireras av våra sista vilda platser runt om i världen.

Dela detta

One Comment on “Projekt Alaska 2014 – Varumärken i fokus

  1. Nordiska varumärken som tyvärr nu har moderbolag i Schweiz. Trist, men om de fortsätter att förespråka kvalitet och nordiska miljövärderingar kan det bli kul för slutanvändarna ändå.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>