Outdoorvarumärken kampanjar mot Donald Trump

Donald Trump vill öppna upp för oljeborrning i flera skyddade vildmarksområden i USA, men nu säger flera av de största outdoorvarumärkena ifrån. I går hade t ex Patagonia en svart fond över hela sin hemsida, med meningen ”The president stole your land” i vita bokstäver.

När man klickade vidare, landade man på en kampanjsida som beskriver hur Donald Trump på olagligt vis förminskat storleken på två amerikanska naturreservat – ett drag som Patagonia utmålar som den största reduceringen av skyddad mark i i USA:s historia.

Även varumärkena The North Face, och Arc’teryx kampanjar mot beslutet, liksom flera urbefolkningsgrupper med hemvist i området.

Trump har även planer på att öppna upp för oljeborrning i en av världens största, orörda vildmarker – Alaskas Arctic Wildlife Refuge. Reservatet är större än Irland och alla dess biologiskt rika ekosystem är helt intakta.

Trump har inget som helst intresse för natur- och miljöfrågor, och han är nu på god väg att förstöra en stor del av jordens sista, vilda natur för all framtid.

Personligen tycker jag att det är riktigt häftigt att de stora outdoorvarumärkena tar ställning på det här sättet. Hatten av!

Här är en film om hotet mot The Arctic Wildlife Refuge.

/Peter

Dela detta

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>