Pålitliga stormkök

Primus_omnilite_friluftskok_stormkok

Du har säkert någon gång hört om äventyraren André och den spektakulära luftballongs-expeditionen till Nordpolen 1896. När resterna av expeditionen hittades på Vitön 33 år senare, stod Primusköket på en liten klipphylla. Man skakade köket och upptäckte att det fortfarande fanns fotogen kvar i behållaren. När pumpen testades kom en fin stråle fotogen upp ur munstycket. Vid senare försök i Stockholm hittade man heller inga fel på köket. Man kokade 1l vatten på 6 min (på fotogen) och konstaterade att köket fortfarande var fullt brukbart.

Nu kanske man inte kan kräva att ett stormkök skall fungera efter sådana extrema förhållanden, men sköter du ditt stormkök rätt, så kommer det att vara en trogen följeslagare i många, många år…

Primus Omnilite Ti

Det köket jag har använt mest de senaste åren är ett Primus Omnilite Ti, som är en lättare variant av det klassiska Omnifuelköket. Det är ett så kallat multifuelkök som kan köras på flera bränslen.
Omnilite Ti är baserat på samma teknik som Primus Omnifuel, men är mindre, lättare och anpassat för två personer i stället för fyra. Utvecklingen av lättviktsköket startade efter att Primus hade lanserat sina Eta-kokkärl, med värmeväxlare i botten. Flänsarna i botten gör att det behövs mindre bränsle och kortare tid för att koka vatten och laga mat. Men de nya kokkärlen innebar också att Omnifuelköket blev överdimensionerat, så Primus började ta fram en mindre och lättare version, anpassad till de moderna kokkärlen. Resultatet är en brännare som delvis är tillverkad i titan och som bara väger 239 gram (341 gram med pump) och inte är större än en handflata (57×93×115 millimeter) när det är packat. Eftersom brännaren är mindre behövs inte så mycket bränsle, vilket minskar packningens vikt ytterligare.

Primus_omnilite_friluftskok_stormkok_2Foto: Håkan Wike

Utvecklingen av Omniserien började strax innan alpinisten Göran Kropp inledde sin soloexpedition till Mount Everest 1995. Primus lyckades ta fram ett multifuelkök i tid till expeditionen. Efterföljaren Omnifuel introducerades 2001 och blev det första köket som kunde drivas med flytande gas, bensin, diesel, fotogen/paraffin och till och med flygbränsle.

Ta hand om ditt multifuelkök

1. Flamskyddet i titan har en lång skåra, som gör det lättare att sticka in ett verktyg för att få loss toppen av brännaren, om man till exempel vill byta munstycke.
2. Håll upp munstycket mot solen och kika in i hålet. Är det igentäppt gör du rent med nålen på multiverktyget.
3. I spindeln som finjusterar lågan finns tre kanaler. Om du använder smutsigt bränsle kan de täppas igen och minska effekten på köket. Skruva loss spindeln ur brännaren och gör rent i spåren.
4. Kontrollera att läderpackningen på pistongen inte är torr, då blir det svårare att få upp trycket. Smörj packningen med fett då och då.
5. När du stänger av köket: vänd flaskan så att det står Off på kopplingen mellan pumpen och munstycket. Pumpen suger nu luft i toppen av flaskan. Du tömmer flaskan på tryck, samtidigt som luften gör rent systemet.

Fler tips om stormkök och bränsle >>

Dela detta

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>